فرتوت

آرمان ها باید بمانند نه شخصیت ها

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۲:۲۲ ق.ظ

امروزی بحثی در دانشکده داشتیم با حضور یکی از دوستان دوست دار مشایی با محوریت مهندس مشایی. ورود مشایی به انتخابات باعث تشکیل این جلسه بود و دانشجوی عزیز برای دفاع از مهندس به این جلسه آمده بود. بحث های مفصلی مطرح شد اما نکته ای که در آن توجهم را به خود جلب کرد انگیزه ای شد برای نوشتن.

قبل از جلسه، در مسیر که به دانشکده می آمدم سوالات ذهنی ام را جمع بندی می کردم تا بتوانم به جمع بندی خوبی نسبت به مشایی برسم. نکته ای که به نظرم آمد در میان این همه غوغای رسانه ای خوب است به آن پرداخته شود برنامه ای است که برای مدیریت کشور دارند. در حوزه های مختلف بخصوص اقتصاد. وارد جلسه که شدیم اولین سوال اقتصادی و برنامه محورانه! که پرسیده شد پاسخ شنیده شد به دلیل عدم تخصص در بحث اقتصاد عدم تسلط و آشنایی کامل با برنامه ها در این حوزه ورود پیدا نمی کنند.

علامت سوال بزرگی در جمع بوجود آمد که چه ادله ای می آورید که ما به مشایی رای دهیم. پاسخ شنیدیم گفتمان.

بحث مفصلی شد و فرصت برای تشریح کل جلسه نیست اما بحث کردن روی مقوله ای به نام گفتمان در این شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است. رئیس جمهور سابق را با گفتمان عدالت می شناسند. شعار مبارزه با مفاسد و فقر و تبعیض را فراموش نکرده ایم. شعارهایی که باعث اقبال مردم به احمدی نژاد شد.

اما ضعف جدی احمدی نژاد این بود که گفتمانی را مطرح کرد اما توانایی ایستادن و بازی کردن در پازل این گفتمان را نداشت. شعار حمایت از محرومین داده شد و کارهای خوبی هم در ابتدای امر انجام شد.رساندن بودجه به شهرها، سهام عدالت، فعالیت های عمرانی در روستاها و مناطق محروم و... اما ثابت قدم بودن در این راه نیاز به انگیزه و البته برنامه ی جدی داشت که احمدی نژاد صاحب آن نبود و حتی بعد از چند سال به دنبال آن هم نمی گشت. شاید در ابتدا حرف حق می زد و به دنبال حق می گشت اما بعد از زمانی دیگر دنبال حرف حق هم نمی گشت. به مقام انا الحقی رسیده بود.

بحثی که حول بحث گفتمان آقای مشایی مطرح می کردند این بود که شرایط جهانی ایجاب می کند که ما گفتمان جهانی داشته باشیم و فقط آقای مشایی گفتمان جهانی دارند و البته یکی دیگر از کاندیدا که به آقای هاشمی اشاره داشتند و قائل به این دوگانه بودند که گفتمان هاشمی به پایان جمهوری اسلامی می انجامد و گفتمان جهانی مهندس گفتمان انقلاب است.

نمی دانم چیزهایی که ما همراه با گفتمان مطرح می کردیم من جمله مطالبه گری و اقدام و تبلیغ و.... گفتمان آقای مشایی چه تاثیری در روند کشور داشته است. کجا مکتب ایران مطالبه ی عمومی بوده است و سیاست هایی حول آن شکل گرفته است که باعث گسترش انقلاب اسلامی شده است. کجا مقبولیت و گسترش گفتمانی که احمدی نژاد مطرح کرد به ادبیات مشترک بین ادیان مربوط بود.

احمدی نژاد قسمتی از گفتمان انقلاب و امام را بازخوانی کرد و خود را نماینده آن دانست و رئیس جمهور کشور شد اما فراموش کرد امامی که جنگ فقر و غنا را مطرح کرده بود، اسلام آمریکایی را هم با شاخصه معرفی کرده بود. فراموش کرد که گفتمان امام جهانی است و برای گفتمان سازی در عرصه ی بین الملل نیاز نیست که اعلام کند دوره ی اسلام گرایی به پایان رسیده است.

هویت و گفتمانی که امام مطرح کرد و بهتر است بگوییم یادآوری کرد بسیار بزرگ تر از این است که امثال احمدی نژاد بتوانند پرچمداری اش کنند برای احمدی نژاد همین قدر کافی است که جناب مشایی را تا مصاحبه ی مطبوعاتی بعد از ثبت نام انتخابات همراهی کند تا شاید فراموش کند این آرمان ها هستند که باید بمانند نه شخصیت ها!  از همان اول هم در قدوقواره گفتمان انقلاب نبود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۲۴
علیرضا مهری

آرمان

انتخابات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی