فرتوت

رای سیاسی خلاف مشی صحیح انتخاب

شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۲۸ ق.ظ

هر انتخابات تجربه ای است برای جامعه و روی منش سیاسی افراد تاثیرگذار است. این انتخابات هم به نوبه خود درس هایی دارد که باید خوب درکش کرد. آنچه دیروز پای صندوق های رای تجربه شد مشارکت قابل قبول مردم در پای صندق ها بود که باید به فال نیک گرفت. هیچ اتفاقی نمی تواند باعث شود این اتفاق بزرگ سیاسی زیر سوال برود. برخی این گونه القا می کنند که انتخاب برخی افراد نه به نظام است. همان طور که در سال 88 این گونه القا شد. آنچه نتیجه ی انتخابات  است حضور و حساسیت مردم نسبت به آینده و اعتماد به سیستمی است که انتخابات را برگزار می کند. همین اعتماد به سیستم برگزار کننده انتخابات نشان می دهد ادعای وقوع تقلب در این سیستم انتخاباتی مورد قبول جامعه نیست.

تحلیل انتخابات و ترکیب آراء نشان دهنده ی خواست مردم در آن برهه زمانی است که نشات گرفته از شرایط کشور است. یعنی تاثیر مستقیم اتفاقاتی که در فضای مردم و حکومت می افتد را می توان در نتایج انتخابات مشاهده کرد.تحلیل جالبی ارائه می دادند که اگر مردم به افرادی که شعار اقتصادی نداده اند رای دهند حکایت از این می کند که مسئله ی اصلی کشور را اقتصاد نمی دانند یا حداقل راه حل مسئله ی اقتصادی را سیاسی می دانند. یا در انتخابات به صورت مشخص بحث هزینه و فایده بحث هسته ای در انتخابات طرح شد و قطعا نتیجه انتخابات را می توان از این جنبه تحلیل کرد.

رای سیاسی هم از جمله بیماری هایی است که در روزهای نزدیک به رای گیری شیوع پیدا می کند. از جمله در این انتخابات با توجه به نظر سنجی ها گمانه زنی هایی صورت گرفت. موج هایی شکل گرفت تحت عنوان لزوم رای دادن به گزینه ی واحد اصولگرا تا گزینه ی اصلاح طلب رای نیاورد. به نظرم این گونه تحلیل ها مورد قبول نخواهد بود و رای سیاسی از اساس خلاف انتخاب اصلح و روش صحیح انتخاب است. باید دید که چرا اتفاقات سال 88 درس عبرتی برای عده ای نشده است که در این انتخابات هم رای سیاسی انداخته اند؟


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۵
علیرضا مهری

نظرات  (۱)

اوناییکه میگن رای دادن به فلانی نه به نظامه  اینو قبول ندارن که این  اری به سیستم انتخاباته و میگن ما چاره ای غیر از این نداریم ما با این انتخابمون یواش یواش به اون سمت میریم(سمت نه به نظام اسلامی)حالا شما چی میگی؟

پاسخ:
بحث بر سر همین هست که وقتی شما اعتقاد داشته باشین که در یک سیستم انتخابات تقلب صورت می گیرد دیگر امیدی ندارید به این سیستم که به رای مردم  احترام بگذارد . تنها نتیجه ی این اعتقاد عدم شرکت در انتخابات است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی