فرتوت

پیروزی احمدی نژاد در انتخابات 84 را می توان نتیجه ی غلبه ی گفتمان عدالت در فضای جامعه دانست. گفتمانی که چند سالی فعالیت و تلاش صورت گرفت تا به خوبی در جامعه شناخته شود. نتیجه ی این گفتمان سازی رای احمدی نژاد در دور اول 84 بود. احمدی نژاد هم بعد از پیروزی در انتخابات گفتمان غالب را گفتمان خود معرفی کرد و شروع به دادن شعارهایی بر مبنای عدالت کرد. باید چند مسئله را در نظر گرفت تا نگاه واقعی تر شود تا بتوانیم تحلیل بهتری در شرایط حساس ارائه دهیم.

 

اول. آنچه به عنوان اقبال مردم در انتخابات تحت عنوان گفتمان سوم تیر به آن اشاره می شود در انتخابات 84 اتفاق افتاد. دکتر احمدی نژاد در دور اول با اختلاف کمی از مهدی کروبی به دور دوم انتخابات راه یافت. در دور دوم تعدادی زیادی از نیروهایی که احساس خوبی نسبت به مدیریت دوباره هاشمی بر فضای کشور نداشتند وارد عرصه شدند و احمدی نژاد پیروز دور دوم انتخابات 84 شد. آنچه در خصوص احمدی نژاد ذکر می شود این است که از سال 84 روند انحراف و فاصله گرفتن احمدی نژاد از آرمان هایش شروع شد در حالی که اقبال واقعی به شعار و گفتمان احمدی نژاد در سال 88 بود که با آراء خیره کننده پیروز انتخابات شد.

 

دوم. آنچه باعث مطرح شدن گفتمان عدالت در سطح جامعه شد حرکت جدی تحت عنوان جنبش عدالتخواهی بود . حرکتی که شروعش از مطرح شدن دوباره ی بحث عدالت توسط رهبری در سطح جامعه بود. دانشجویان با هدف پیگیری این دغدغه ی رهبری وارد عرصه شدند و چنان جریانی را شکل دادند که باعث شد احمدی نژاد عدالت را به عنوان شعار اصلی خود در سال 84 مطرح کند. نکته قابل توجه این است که پیگیری و فعالیت جدی و انقلابی دانشجویان در چند سال باعث شد این گفتمان دوباره زنده شود. گفتمان مسئله یک شبه ای نیست که دو هفته مانده به انتخابات ایجاد شود. اینکه بگوییم گفتمان مقاومت و دو هفته ای ایجادش کنیم و اقبال عمومی به آن ایجاد شود کاریکاتوری است. باید به شعاری که داده می شود معتقد بود و برای آن جنگید تا مردم درکش کنند. در چند دور پایانی مذاکرات با 5+1، آنچنان فضای رسانه ای پرفشار بود که احتمال عقب نشینی بسیار زیاد بود. در چنین فضایی تعداد محدودی دانشجوی انقلابی به صورت حداقلی در مقابل این موج رسانه ای فعالیت می کردند و بدنه ی حزب الله در خواب بود. حتی افرادی که خود را انقلابی ترین افراد جبهه حزب الله می دانند. چه شبهایی که با ناراحتی احتمال عقب نشینی، می گذارندیم. قطعا چند ماه مانده به انتخابات وقتی اقبالی به مسئله ی مقاومت در حزب الله دیده نمی شود می توان به راحتی گفت که کارد به استخوان رسیده که آقایان شب انتخابات از خواب بیدار شده اند.

پیروزی روحانی یا مشکلات کشور مسئله ات کدام است؟

سوم. جنبش دانشجویی بعد از پیروزی احمدی نژاد در سال 84 به خواب عمیقی فرو رفت. امروز بعد از انتخابات 92 صداهایی از گوشه و کنار دانشگاه ها شنیده می شود که انذار می دهند. امروز که دیگر قدرت سیاسی در دست شان نیست احساس تکلیف کرده اند و به دنبال انجام فعالیت های جدی هستند. اما برادری که تازه امروز از خواب بیدار شده ای جوش نزن. می دانم تمام دغدغه ات این است که سال 96 حزب تو پیروز انتخابات شود پس خواهشا ادعای خط امامی بودن و سوم تیری بودن نداشته باش. مشکلات کشور تو را اینگونه نرنجانده بود که امروز پیروزی روحانی تو را رنجانده است.

دانشجوی عدالتخواه انقلابی جنس و حجم فعالیتش قبل و بعد از انتخابات نباید تغییر چندانی کند . آن قدر مشکل در فضای کشور وجود داشت که لحظه لحظه ی زندگی اش را صرف امربه معروف و نهی از منکر کند. نه اینکه منتظر انتخابات بنشیند تا شخصی رای بیاورد که بتواند وجدانش را راحت کند و فعالیت های عدالتخواهانه اش را رها کند به امید آنکه رئیس جمهور منتخب بار همه کارها را بر دوش بکشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۰۱
علیرضا مهری

عدالتخواهی

نظرات  (۴)

۱۰ تیر ۹۲ ، ۱۱:۰۷ محمد رضایی
سلام داداش
لینکت کردم اگه دوست داشتی مارو هم لینک کن.
آقا مهری از شما بعید بود ... این متن یکم سینوسی بود ... به نظرم این fixed گرایی در تحلیل وقایع که پایه اساسی قابل نقد داره زیاد درست نیست هر چند قسمت هایی به نظرم  خوب است اما تفکر غالب در متن علیرغم منحصر به فرد بودن کمی ساده انگارانه به جامعه شناسی توده مردم است...
۰۲ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۲۶ علیرضا مهری

سلام

اگر ممکن است این فیکسد گرایی رو کمی توضیح بدهید تا متوجه شوم.

و جامعه شناسی ساده انگارانه به توده مردم رو هم نفهمیدم که از کجای متن استنباط شده است

 

1-"انحراف و فاصله گرفتن احمدی نژاد از آرمان هایش شروع شد در حالی که اقبال واقعی به شعار و گفتمان احمدی نژاد در سال 88 بود که با آراء خیره کننده پیروز انتخابات شد."نمونه constant نگری به سبک کیهان حرفی 100% خلاف هرچند این حرف از خودتون نیست 
2-احمدی نژاد اصلا گفتمان نداشت ... و صرفا لج با هاشمی و ساده انگاری اصلاح طلبان و البته جریان های تاریخ ساز و یک شبه کاندیدا ساز و فضاشکن باعث پیروزی ایشان شد...
"باید به شعاری که داده می شود معتقد بود و برای آن جنگید تا مردم درکش کنند. "آیا تفاوتی بین شعار مقاومت و عدالت خواهی با اصول مصباحی بود؟؟آیا جنگ در نگرفت؟؟ 100 % گرفت پس چه شد ؟؟؟ بیشترین عدالت که با یارانه در دور دوم بود پس مردم چرا درک نکردند ؟؟؟آن دیوار سفارت ها آن 22 بهمن ها در قم مگر جنگ نبود؟؟ پس آن اقبال بینظیر کجا رفت؟؟ آیا این گذاره غلط شما جز از منظر ساده انگارانه به نگاه مردم می تواند صادر شود؟؟نه گفتمانی بود و نه هست چرا که گفتمان حرف قشنگ نیست شعار هم نیست... بله بسی شعار بود و هست... "اتامرون الناس باالبر و تنسون انفسکم "شعار های این جریان مصداق این آیه بود...
پاسخ:

در مورد اول برای اینکه ایراد نوشته ام را متوجه شوم باید ادله بیاورید وگرنه گزاره "سبک کیهان" یا "از خودتان نیست" تاثیری ندارد. پس خواهشا دلیل بیاورید برای رد حرفم.

در مورد بحث دوم چند نکته به ذهنم می رسد.

1- نگاهم به گفتمان را توضیح دادم و عرض کردم شعاری که مردم درکش کنند و باید برای آن جنگید. برای عدالت این دو مسئله صادق است هم برای آن جنگیدند و هم مردم از آن درک داشتند پس عدالت گفتمان است.

2- اینکه تفاوتی بین شعار های انتخاباتی و نظر آقای مصباح است را نمی دانم ولی این را خوب می دانم گزینه ی آقای مصباح آقای لنکرانی بود و شعار آقای جلیلی مقاومت بود. عدالت یک تعریف ثابت و شاخص خاص ندارد که بتوان آن را اندازه گرفت پس نمی توان گفت فاز دوم هدفمندی یارانه ها بیشترین عدالت را داشت!

3- در مورد دیوار سفارت و اتفاقاتیکه در اواخر دهه هفتاد و ابتدای هشتاد اتفاق افتاد  آدرس غلط بود. من خودم نسبت به سفارت انگلیس انتقاد دارم و به نظرم کار اشتباهی بوده است. هیچ گاه کسی این ادعا را نکرد که حزب الله اقبال بینظیر دارد و من هم ندارم. د اوج جنگ حزب الله مظلوم بود.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی