فرتوت

دولت خمار خیانت هم می کند

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۳ ب.ظ

صنعت نفت کشور از جمله صنایعی است که فعالیت آن هیچ گاه متوقف نمی شود. اقتصاد وابسته به نفت و سیر کردن شکم حداقل 70 میلیون نفر انگیزه ی خوبی برای گسترش و زنده نگاه داشتن صنعت نفت است. اما این زنده نگه داشتن با صرف چه هزینه ای صورت می گیرد؟ نفتی که به عنوان سرمایه ملی در اختیار ما قرار دارد به چه میزان و در چه بازه ی زمانی و به چه روشی باید استخراج شود تا بیشتر استفاده را بتوان از آن برد.

یکی از عبارت هایی که به صورت معمول در سخنرانی های مسئولین نفت مورد استفاده قرار می گیرد تولید صیانتی است. مفهومی که در سند چشم انداز به آن اشاره شده است و معنای همه فهم آن این است که به جای تولید شتابان از مخازن نفتی که باعث کم شدن میزان تولید از هر چاه می شود تولید بدون شتاب و با برنامه انجام گیرد تا بتوانیم مقدار نفت بیشتری از هر چاه تولید کنیم. این استراتژی به ظاهر بسیار ساده به نظر می رسد اما در واقع برای جلوگیری از بلعیدن نفت باید بتوانی در مقابل دولتی که شکم 70 میلیون نفر را سیر می کند بایستی. دولتی که نفت برایش همچون مواد مخدر است و در حالت خماری به سر می برد و باید بتوانی او را راضی کنی تا دست از مواد مخدر بردارد. مطمئنا این کار سخت تا به امروز انجام نشده است و نوک پیکان سیاست های نفتی کشور تولید سریع تر برای توسعه ی بیشتر است؛ بدون توجه به آیندگان و فرصت سوزی که صورت می گیرد.



در کنار این نگاه کلان به حوزه ی نفت تنها چیزی که اساتید در چند واحد بهره برداری زمزمه می کردند روشن بودن فلرها و سوزاندن گازهای با ارزش در مناطق نفتی است. حجم بسیار بالای گازی که می تواند حجم بالایی سرمایه را وارد کشور کند به دلیل بی رقبتی مسئولان به تامل در باب جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی سوزانده می شود. تولید صیانتی شاید سرمایه ملی را تا چند سال خارج از دسترس کند اما از بین نمی برد ولی سوزاندن گاز به معنای به هدر دادن سرمایه با ارزش ملی است. اینکه چه زمانی به این جمع بندی خواهئد رسید که جلوی این خیانت گرفته شود را نمی دانم اما این را خوب می دانم که هم کلاسی های من در رشته نفت در دانشگاه ساعت ها وقت خود را صرف کشیدن سیگار در پشت ساختمان دانشکده می کنند و بسیار هم خوشحالند. و اساتید عزیز ما هم بیش از اینکه نگران این مسائل اساسی باشند در فکر تدریس و انتقال مطالبی هستند که بعد از 4 سال نمی فهمم که به درد چه کاری می خورد. شاید به قول استاد ما که خود را بسیار روشنفکر می داند خواندن انتقال جرم در جهان بینی ما تغییری ایجاد کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۰
علیرضا مهری

نظرات  (۱)

عزیز فکر میکنی وقتی قطر و امارات دارن همینجوری میکشن بالا ، صیانت معنایی داره؟
چه در نفت و چه در گاز.
پاسخ:
یه مثال می زنم شاید زیاد به بحث ربط نداشته باشه. می گفت شما وقتی تو تشکل دانشجویی کار می کنی هر وقت کاری را انجام می دهی باید به بهترین نحو انجام دهی چون تو مامور به تکلیفی ولی اتفاقی که می افتد این است که هر غلطی دلمان خواست می کنیم و بعد می گوییم مامور به تکلیفیم. وظیفه این است که ما برداشت کنیم ولی خوب برداشت کنیم. یعنی با برنامه ریزی از مخازن برداشت کنیم تا بیشترین مقدار را از هر منطقه بهره برداری کرده باشیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی