فرتوت

از کوزه همان برون تراود که در اوست

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹ ب.ظ

امروز پست یکی از دوستان در خصوص صداوسیما و سریال هایش در ماه مبارک رمضان را دیدم. نکته ای که به آن اشاره کردند بسیار جالب توجه بود و من را بر آن داشت تا چند نکته را ذکر کنم.

اول. تقابل اسلام ناب و اسلام آمریکایی که در صداوسیما به آن اشاره شد فقط در سریال ها که یک مسئوله ی فرهنگی، اجتماعی است دیده نمی شود. اخبار به عنوان سیاسی ترین برنامه های صداوسیما گه گاه خبرهایی پخش می کند و رویکردهایی را در پیش می گیرد که جای تعجب بسیار دارد.امروز که خبرهای 21 را می دیدم خبر مصر و اتفاقات آن به عنوان خبر آخر گنجانده شده بود و قبل تر از آن خبرهایی را پخش کرد که هیچ ارزش خبری در ادبیات ما نباید داشته باشد. خبرهایی از جنس به دنیا آمدن فرزند پیرمرد 106! ساله و از این جنس اخبار.

دوم. در مورد مسائل فرهنگی باید کمی با احتیاط بیشتری صحبت کرد. انجام کار فرهنگی باید با شناخت درست از فرهنگ ایده آل همراه باشد. شناختی که در بین افراد امروز جامعه ما کم تر دیده می شود. این ضعف در شناخت فقط در صداوسیما و نهادهای کلان فرهنگی دیده نمی شود بلکه در تشکل های دانشجویی و همچنین تشکل های مذهبی ما هم دیده می شود. مساجد ما و دانشگاه های ما به شدت از کم کاری فرهنگی رنج می برد و نشان می دهد که این نگاه آرمانگرایانه به مقوله فرهنگ فقط نباید در صداوسیما محدود شود.

سوم. عدم نگاه سیاسی در سریال های سیما را می توان در ناتوانی کارگردان ها در نشان دادن این واقعیت دانست. مسائل سیاسی که در دل مهمانی های خانوادگی یا در دل خانواده مطرح می شود محدود به اقشار خاصی از مردم است و نمی توان انتظار داشت همه ی اقشار تجربه ی این گونه تعامل ها را داشته باشند. اتفاقات حول انتخابات 88 را می توان نمونه ای از این عدم وجود بحث های منطقی و موثر در جریان زندگی خانواده ایرانی دانست. خانواده ای که تا قبل از این بحث سیاسی نداشت و اگر هم داشت در حد کنترل شده و البته گهگاه تفریحی هم بود. اما وقتی بحث انتخابات 88 وارد عرصه ی خانواده ی ایرانی شد چنان بسیاری از روابط خانوادگی را تحت شعاع قرار داد که هنوز هم تبعات آن را می توان در دیالوگ ها مشاهده کرد.

پ.ن: نگاه آرمانگرایانه باید در خصوص مسائل فرهنگی وجود داشته باشد و بسیار هم لازم است اما باید به این نکته هم توجه داشت که جامعه ی امروز بیشتر از منتقد فرهنگی نیاز به عامل فرهنگی منتقد دارد.

پ.ن 2: متاسفانه امروز مسائل فرهنگی و مصیبت های فرهنگی جامعه در یک مسئله خلاصه شده است آن هم بی حجابی است. البته نمی توان از جامعه ای که خود را در غفلت نگاه داشته است انتظار بیشتر از این داشت. می توان با نگاهی گذرا به اتفاقات و برنامه های فرهنگی جامعه گفت از کوزه همان برون تراود که در اوست.

پ.ن 3: بعد از خواندن آن پست فیلم تلویزیونی با عنوان نامه پخش شد که به صورت شعار زده ای مسائل مربوط به دفاع مقدس را مطرح کرد و این را می توان نمونه ی یک کار سفارشی دانست.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۸
علیرضا مهری

نظرات  (۱)

۱۱ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۳۱ حمید مهاجرانی
عجب عکسی گذاشتی.یادش بخیر.
من فکر کنم آخرین سریالی که دیدی این بوده که عکسشو زدی
پاسخ:
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی