فرتوت

انقلابی غیر دیپلمات

سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۸ ب.ظ

 بعد از سفر روحانی به نیویورک بود. حرکت های مردمی در کشور کلید زده شد. برگزاری راهپیمایی بعد از نمازجمعه هم یکی از این حرکت ها بود. جمعه ی بی اعتمادی به آمریکا. جمعه ی تسخیر سفارت آمریکا، جمعه ی شفافیت و صداقت با مردم. از همان ابتدا خیلی ها خرده گرفتند. ظریف و مذاکره کنندگان که می گفتند مذاکره باید مخفی بماند. دلیل شان به نتیجه رسیدن مذاکرات بود. عده ای هم در پازل انتخابات همه چیز را تحلیل می کردند. خرده می گرفتند که چرا در زمان تیم قبلی مطالبه ی  شفاف سازی وجود نداشت. برخی هم معتقد به محرمانه بودن اطلاعات بودند. حال که توافق صورت گرفته است چند نکته را باید برشمرد تا تجربه شود برای آینده.

اول. دور دوم مذاکرات بود. ظریف و اشتون به کنفرانس خبری آمدند. دو طرف خبرهای خوبی می دادند اما وارد جزئیات نمی شدند. "محتوای مذاکرات قرار نیست منتشر شود" شاه بیت کنفرانس خبری و مصاحبه های دو طرف بود. توافقی که ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی انجام دادند. قسمت جذاب داستان اینجاست. تیم ایرانی از آمریکایی ها خواسته بود که اسرائیلی ها را در جریان نگذارند!. این خبر گویای این است که نمی دانیم با چه کسانی مذاکره می کنیم. عذرخواهی آژانس به خاطر درز اطلاعات دانشمندان هسته ای که باعث ترورشان شد را نباید فراموش کنیم. برای بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل همین بس که همیشه بیانیه ها و نظرات ایران قبل از انتشار در سایت ها و روزنامه های آمریکایی و اسرائیلی انتشار می یافت. درحالی که فقط آژانس یک نسخه از آن را داشت.!

دور دوم مذاکرات، پیشنهادی از سوی ایران ارائه شده بود، که با مخالفت فرانسه همراه شد. المانیتور رئوس پیشنهادات ایران را منتشر کرد. تیم ایرانی همه چیز را تکذیب کرد اما آینده همه چیز را ثابت کرد. توافقات نهایی بسیار نزدیک به آن گزارش منتشر شده بود. گزارشی که المانیتور ادعا کرد از اعضای تیم ایرانی بدست آورده است. درحالی متن این پیشنهاد از سوی اعضای تیم ما منتشر شده بود که خواست مذاکره کنندگان مخفی ماندن بود. درس ثبات قدم را باید از لیبرال هایی گرفت که معتقدند هیچ پنهان کاری در روابط بین الملل نباید وجود داشته باشد و بر همین منوال عمل می کنند.

دوم. پرونده هسته ای در دوره ی روحانی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شد. سرپرست تیم مذاکره کننده در دولت قبل سعید جلیلی بود. چند دور مذاکره که در دوره هایی هم به توافق نزدیک شد. هرچند تنها چیزی که در رسانه ها منتشر بود لبخند و این جمله بود که روند مذاکرات سازنده بود.

بعد از توافق بزرگ متنی در سایت ها منتشر شد. متنی که ادعا می شد متن پیشنهادی تیم سابق مذاکره کننده در سال 88 به 5+1 بوده است. قصد بررسی اعتبار این خبر را ندارم! در نگاه اول متن بیشتر شبیه سخنرانی در جمع بسیجیان فلان شهر بود تا مذاکرات هسته ای. قطعا همه ی کسانی که آن خبر را خواندند با هم در این عقیده مشترکند؛ آنچه با خواندن آن متن پیشنهادی و فضای رسانه ای مذاکرات گذشته به آن باید رسید، این است که تیم سابق قصدش از مذاکره فقط مذاکره بود و قطعا با این ادبیات توافقی شکل نمی گرفت. تیم گذشته با دیپلماسی آشنا نبودند و به همین خاطر توافقی صورت نمی گرفت .هنر تیم جدید بود که این توافق تاریخی صورت گرفت. اما حقیقت چیز دیگری بود.

در آلماتی2 طرف غربی به این رسید که اگر این 3 بند را ایرانی ها بپذیرند

 1-          تعلیق تولید اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد به مدت شش ماه

2-            فردو هم تعطیل نشود و 5 درصد تولید کند.

3-            مواد 20 درصد هم لازم نیست از ایران خارج شود. بخشی از آن رقیق و بخش دیگری از آن به میله سوخت تبدیل شود.

باید در مقابل هم امتیازاتی همچون تحریم پتروشیمی و فلزات گران بها و..... را بدهد اما طرف ایرانی تحریم بانکی و نفتی را مطرح کرد تا امتیاز متوازنی بگیرد. اما بنا به دلایلی توافق صورت نگرفت.

هدف مطرح کردن مذاکرات آلماتی2 نیست. شیطنت رسانه ای بعد از توافق که تیم قبلی را یک عده آدم بی تجربه و انقلابی نما نشان می دهد که هیچ گونه مهارتی در مذاکرات نداشتند چرا مورد قبول مخاطبان قرار می گیرد؟ چون شفافیتی در مذاکرات نبود. شفافیتی که در این دوره هم وجود نداشت. حتی بعد از توافق صداوسیما در اقدامی مضحک به خوشحالی و هلهله پرداخت و کم ترین تلاشی برای روشن کردن اذعان مردم نکرد. فشارهای بسیار جریان  دانشجویی باعث شد افق های جدیدی از توافق در رسانه ها مطرح شود. قطعا این عدم شفافیت یکی از دلایل عدم رشد سیاسی مردم شده است.

تاکید امام بر رشد سیاسی مردم را فراموش نمی کنیم. رشدی که قرار است در پایان مذاکرات برای مردم اتفاق بیفتد. مردمی که  همین پروپاگاندای صداوسیما باعث خوشحالی شان می شود. احساس می کنند پیروزی تاریخی کسب کرده اند....

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۲
علیرضا مهری

نظرات  (۱)

عذرخواهی آژانس به خاطر درز اطلاعات دانشمندان هسته ای ????

میشه دلیل بیارید؟ کجا اتفاق افتاده؟

پاسخ:
http://www.humanrights-iran.ir/news-23858.aspx
این لینکی است در تایید درز اطلاعات و عذرخواهی آژانس بخاطر این مسئله.
مسئله ای که وجود دارد این است که دیتا های جمع آوری شده توسط آژانس در فضای امنی نگه داری نمی شود و شبکه های جاسوسی به راحتی به آن دسترسی پیدا می کنند. همچنین در جریان همین درز اطلاعات هم بعد از شهادت احمدی روشن بازرسان آژانس به ایران سفر کردند. جنبش دانشجویی هم در مخالفت و انتقاد از بازرسان تجمعی در فرودگاه برای استقبال و تجمعی جلوی سازمان انرژی اتمی در نظر گرفت که اولی به خاطر خارج کردن بازرسان از درب ویژه به جایی نرسید و دومی هم به خاطر حضور نیروی انتظامی و برخورد تشکیل نشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی