فرتوت

دلواپسان، دلواپس مفاسد نیز بودند

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۵۴ ب.ظ

آخرین هماهنگی های برنامه را انجام دادیم و راهی خیابان طالقانی شدیم. پیش بینی ام این بود که در حد 80 درصد سالن جمعیت بیاید. لغو سالن سیدالشهدا انرژی بچه ها را گرفت. تبلیغات هم دوگانه شده بود. قبل از ساعت 16 بود که وارد لانه جاسوسی شدیم. محوطه شلوغ به نظر می رسید. خودمان را به اتاق فرمان رسانیدم تا آخرین هماهنگی ها را انجام دهیم.

ساعت 4:10 دقیقه بود که سالن در حال پرشدن بود. باورم نمی شد که مردم این قدر دلواپس باشند. از این ساعت به بعد اصلا شرایط مناسبی برای گزارش نوشتن نبود و الان چند ساعتی می گذرد از پایان برنامه. به همین خاطر قدری گزارش ها و تحلیل های رسانه ها در متن گزارش وارد شده است. ساعت 4:30 از راهرو کناری سالن که نیمه پر بود وارد محیط باز نزدیک به سالن شدم. عده ای در حال چیدن صندلی و اتصال ویدئو پروژکتور برای رساندن تصویر و صدای سالن بودند. اگرچه تا ساعتی پس از شروع برنامه موفق به رساندن صدا و تصویر به جمعیت بیرون نشدند! سرانجام ساعت 5:10 برنامه آغاز شد. جمعیت تشکیل می شد از درصد زیادی جوان و تعداد کمتری سنین دیگر. تعدادی هم با خانواده حضور پیدا کرده بودند.


اعتراف1: جوانان دلواپس عده ای جوان آرمان خواه اند که از روی شکم سیری کاسب تحریم شده اند!     

گزارش شرق را که فردای برنامه خواندم در اول اش آمده بود تعداد موتورسواران طالقانی بیشتر از روزهای عادی بود. همیشه همین گونه است آنهایی که در این برنامه ها حاضر می شوند شکم سیر و بی مسئله نیستند. اصلا هم به دنبال تفریح نیستند. درست است با خانواده آمدند اما از حالشان می فهمی که خوشحال نیستند! آدم موتور سوار باشد و شکم سیر!

اعتراف2: اکثر موتورسواران شکم سیر هستند وگرنه با ماشین شاسی بلند می آمدند.

در ابتدای برنامه کلیپ هایی از واکنش دانشجویان به توافق نامه سعدآباد و واکنش ها به توافقنامه ژنو پخش شد. پس از آن ترانه ای هم اجرا شد که با اعتراض حاضرین به علت همزمانی با شهادت امام هادی علیه السلام همراه شد. نوبت به معرفی مهمانان برنامه رسید که مجری لیست بلند بالایی را قرائت کرد. از زاکانی نماینده مجلس تا نوبری سفیر سابق و کارشناس فعلی وزارت خارجه تا پناهیان واعظ شناخته شده و زیباکلام استاد دانشگاه.

یاد عصبانیت صبح برنامه روزنامه ای می افتم . نمی داند برنامه را به احمدی نژاد منتسب کند یا به جلیلی. از تحلیل برنامه عاجز است چطور رسایی و کوچک زاده با سعید زیباکلام و زاکانی و نادران با کوشکی و با نوبری جمع می شوند؟ همین است وقتی بازی از دست سیاست بازها خارج می شود اصلا قابل تحلیل نیست. مخصوصا جریانی که کل هویت اش را از هاشمی و خاتمی می گیرد! با ادبیات خودشان حامیان هاشمی و خاتمی....

اعتراف 3 : مهمان ها حتی اگر با احمدی نژاد یا جلیلی پدرکشتگی داشته باشند اصولا احمدی نژادی یا جلیلی چی هستند. این یک اصل رسانه ای است

 مجری از چند نفری به نمایندگی از همه دعوت کرد تا سخنرانی کنند. پناهیان به این نکته اشاره کرد که هدف همه ما حمایت از تیم مذاکره کننده است و پشتیبانی نیروهای انقلاب به تیم مذاکره کننده قدرت می دهد. کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که مسئولین بانک مرکزی در جلسه با کمیسیون اعلام کرده اند که نتوانسته اند به یک دلار از اقساط پرداخت شده بعد از توافق ژنو دسترسی پیدا کنند. نوبری پس از اشاره به اینکه در دولت قبل در وزارت خارجه به حاشیه رانده شده است مقایسه ای بین میزان توجه به تیم ملی فوتبال پیش از جام جهانی و تیم مذاکره کننده هسته ای پیش از توافق نهایی -که قرار است برای سال های طولانی آتی کشور سند امضاء کنند- انجام داد. ایشان در مورد ترکیب تیم مذاکره کننده به رئیس جمهور هشدار داد. عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی به تلاش فراوان سازمان در سال های گذشته برای رفع نگرانی های آژانس اشاره کرد و اینکه آژانس پس از پذیرفتن همه این موارد در گزارش جدید 2014 خود دوباره به نگرانی از انحراف ایران پرداخته است و عملا تمام تلاش های گذشته را بی اثر کرده است. کریمی قدوسی نماینده مجلس به شکایت شورای امنیت از نماینده مجلس برای نطق 3 دقیقه ای نقد توافق ژنو انتقاد کرد. ایزدی استاد دانشگاه به این نکته اشاره کرد که طبق توافق آمریکا حداکثر فقط تحریم های مربوط به موضوع هسته ای را برخواهد داشت و این شامل تحریم های حقوق بشر و تروریسم نمی شود. محمدی کارشناس روابط بین الملل به این مسئله اشاره کرد که اساس دعوا بر این بود که ما می گفتیم که کشوری عادی مثل دیگران هستیم ولی در توافق ژنو پذیرفته ایم که تا اطلاع ثانوی یک کشور استثناء هستیم و باید در پروسه ای استاندارد شویم. ایشان سپس این استاندارد شدن را خلاف ماهیت انقلاب دانست.

اعتراف 4: امروز بی سوادی را می پذیریم تا فردا بی شرف نباشیم

در طول صحبت ها گه گداری حاضرین به وجد می آمدند و شعارهایی می دادند. شعارهایی مثل "تدبیر اقتصادی نه تسلیم سیاسی"، "نه سازش نه تسلیم یار ولایت هستیم"، "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" یک بار هم شعار "مرگ بر سازشکار" داده شد که منجر به تذکر مجری شد که "کسی حق ندارد تیم مذاکره کننده را سازشکار بنامد". همین شعار بعد از برنامه دست مایه ای شد برای منتقدین برنامه که خلاف خواست رهبری بوده اند. البته نباید چنین شعاری داده می شد ولی به این نکته هم دقت شود که می تواند هشداری باشد برای سقوط به ورطه ی سازشکاری و نه سازشکار خواندن تیم مذاکره کننده!

اعتراف 5: دلواپسان، دلواپس مفاسد نیز بودند

هنگام خروج از محوطه یکی به دنبال سی دی برنامه بود و دیگری از مسجد برای نماز می پرسید، طلبه سیرجانی هم در بین جمعیت بود تا تاییدی باشد بر اینکه "دلواپسان توافق هسته ای همان دلواپسان مفاسد اقتصادی اند"


پ.ن : با تشکر از علی مصدق بابت نگارش این گزارش و از سردبیر نبض که این نوشته را اصلاح کرد

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۶
علیرضا مهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی