فرتوت

از صفات بارز دانشگاه

جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴ ق.ظ

شاید قدری پرت و پلا شود! به له شدگی تان در پروسه ی دانشجو شدنتان ببخشید. همین اول بسم الله بگویم. دانشگاه اصلا مثل خواب هایی نیست که تا به حال دیده اید. نه از نظر وضعیت علمی و نه از نظرگاه های دیگر! یک سری فرق های جزئی با دبیرستان دارد! آنهایی که معدل شان با دبیرستان فرقی نمی کند از این قاعده مستثنی اند!

چیزی به اسم حق انتخاب دردبیرستان وجود ندارد. چون اصلا خودت مهم نیستی. ترم اول هم وضعیت بر همین منوال است! آموزش لطف می کند و هر تعدادی که دلش خواست درس برایت انتخاب می کند! مورد داشتیم آموزش دلش خواست 14 واحد به دانشجو بدهد. اما از ترم دوی دانشگاه باید روی پای خودت بایستی و خودت واحد برداری! انتخاب واحد یعنی جنگیدن با صدها نفر دیگر. پروسه ی دوست داشتنی تنازع بقا در دانشگاه را از نزدیک خواهید دید. تنازع بقا از خصوصیات بارز دانشگاه است.

از دبیرستان که میایی ترک نخوری خیلی هنر کردی! ده ها ساعت درس خواندن در روز به یک باره به ده ها دقیقه تبدیل می شود. از عجایب دانشگاه این است که اگر روزی یک ساعت درس بخوانی می توانی به صدر جدول فکر کنی. تغییر در این سطح در برنامه های زندگی خارق العاده است. خرق عادت از خصوصیات بارز دانشگاه است.

کلاس هایی که حضور غیاب ندارد را شرکن نکنی اتفاقی نمی افتد! اینجا دبیرستان نیست که به خانواده تان اطلاع دهند. کلاس های حضور غیاب دار را هم می توان به بازی و شادی اختصاص داد.هرچند به صورت آنلاین خانواده از اوضاع تان باخبر نیست اما جوجه را آخر پاییز باید شمرد. پیچاندن از خصوصیات بارز دانشگاه است.

من گذشتم شما هم به بزرگواری تان بگذرید از این تفاوت های زرد. تفاوت اصلی دانشگاه و دبیرستان را در ادامه ببینید.

از صفات بارز دانشگاه بیداری است. بیداری از خواب خودخواسته یا جامعه خواسته ی قبل از دانشگاه. اگر از وضع موجود راضی هستید و قصد تغییر وضع موجود را ندارید نخوانید. به استراحت تان ادامه دهید و از پیروزی و موفقیت بدست آمده تان لذت ببرید. اگر نه خودخواهی را کنار بگذارید و کمی هم به فکر جامعه تان باشید.اگر تا دیروز فقط به درس خودتان فکر می کردید امروز مسائل مهم تری وجود دارد که باید برای آنها فکر کنید.

از صفات بارز دانشگاه بیدار کردن وجدان است. اعتقاد و اراده را برای رسیدن به موفقیت خودتان تعطیل کردید. هیچ چیزی برای خود و خانواده تان مهم تر از موفقیت از کنکور نبود. حتی اعتقاد و رشد و انسانیت هم گه گاه به فراموشی سپرده شده بود. اما دوره ی بی وجدانی به سر آمده است.امروز باید وجدان های به خواب رفته تان بیدار شود و فریاد بزند بس است خودخواهی.

از صفات بارز دانشگاه مسئولیت پذیری است. باید خسته شدی باشی از بی ارادگی و وابستگی به خانواده ات. دانشگاه فرصتی است تا مسئولیت کارها و رفتار و زندگی تان را خودتان به دست بگیرید. خودتان تصمیم بگیرید چه درس هایی را در هر ترم بگذرانید ، خودتان تصمیم بگیرید به چه فعالیتی به پردازید، چه کتابی بخوانید، در چه جلساتی شرکت کنید و الخ

از صفات بارز دانشگاه استقلال است. نمی دانم تجربه ی حضور در برنامه ی رسمی با حضور مسئول را داشته اید یا نه. وقتی که مجبورید برای خوش آمد فلان مسئول و البته مدیر مدرسه پرچم دست بگیرید و تکان دهید. اما امروز وقت آن است که خودتان مستقل تصمیم بگیرید.حتی اگر تصمیم تان خوشایند خیلی ها نباشد. اگر تا دیروز با مدیر مدرسه تان هم صحبت نکرده اید امروز صحبت با وزریر و وکیل باید در برنامه تان باشد.

از صفات بارز دانشگاه عدالتخواهی است. اگر تا قبل از این به خود اجازه پیگیری خبرهای روز کشور را نداشتید امروز وضع فرق کرده است. دانشگاه محلی است برای فریاد زدن. برای حساسیت و دلسوزی نسبت به اتفاقاتی که در کشورت می گذرد. دانشگاه جایی است که می توانید اندیشه را به عمل پیوند بزنید.آنچه را که اعتقاد دارید باید به همت خودتان اجرایی کنید.

منتشر شده در نبض

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۹
علیرضا مهری

دانشگاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی