فرتوت

نگرانم از بدفهمی ات!

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۱۲ ق.ظ

حرف ها و اظهارنظرها به دو دسته ی دروغ و راست تقسیم نمی شوند. به خصوص وقتی حول مسئله ی خاصی شکل یافته باشند. مثلا جریان یک گفتگو بین دو کشور. یک خط سومی هم وجود دارد و آن هم نگفتن همه چیز است. همان کاری که جزء اصول علمی دیپلماتیک تیم مذاکره کننده است و برخی هایمان بر این اعتقادیم که عین روز روشن است. عین روز روشن است که همه ی مسائل مذاکرات را نباید عمومی کرد تا میزان اظهارنظرها کم شود و راحت تر به تفاهم برسند.اما چه حجم از مسائل مهم در جریان مذاکره مطرح شده است و به تفاهم اولیه رسیده است اما در رسانه ها و بیانیه لوزان نیامده است؟

تا اینجای کار که همه چیز حل شده به نظر می رسد. اما یک روز رهبر انقلاب در دیداری به اذن نداشتن در خصوص ورود آژانس چی ها به حریم امنیتی و دفاعی کشور تذکر می دهند.

به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ی نظارت، اینها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ی دفاعی کشور را متوقّف کنند؛

 نظامیانی که اساسا ربطی به موضوعات مذاکره که توسط ایشان به مسئول تیم مذاکره کننده سپرده شده است ندارد. چند وقت بعد هم اعلام می شود که اجازه ی مصاحبه با دانشمندان هسته ای داده نمی شود . و سر لیست این دانشمندان هم آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

همین جا یک سوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود. معتمدینی که بر مذاکرات نظارت دارند و در جریان مذاکرات هستند چرا در این مسئله ورود پیدا نکردند. و تیم مذاکره کننده به عنوان فرزندان این ملت در چه حدی با خطوط قرمز و حداقل هایی که باید رعایت شود ارتباط برقرار کرده اند؟ چه تضمینی وجود دارد که این بدفهمی به حوزه های دیگر کشیده نشده باشد؟ رئیس جمهوری که سطح فهم اش از شفافیت در انتخابات این است که پارچه ی دور صندوق های رای دهه 60 و 70 باید باز شود تا انتخابات شفاف شود، گزینه ی مناسبی برای مدیریت مذاکرات هسته ای است؟

آیا اطلاع منتقدان و متخصصان از این سطوح مذاکراتی و تذکر آنها نمی توانست پیش از آنکه عالی ترین مقام جمهوری اسلامی وارد شود و هزینه ی اجازه ندادن در چنین مسئله ای را به دوش بکشد جلوی چنین مسئله ی ابتدایی را بگیرد. در این مسئله، سازوکار نظام جمهوری اسلامی در سطوح دیگر کارآمدی از خود نشان نداده است. البته این نظارت و اظهارنظر رهبرانقلاب، بخشی از این سازوکار است.    

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۲
علیرضا مهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی