فرتوت

این بیانات تناقض ندارد با سایر بیانات؟

يكشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶ ب.ظ

سجاد محمدی*

«ما از کسانی که در زمینه‌ی برجام، شبانه روز واقعاً زحمت کشیدند و تلاش کردند، از آنها قدردانی میکنیم. بنده به برجام انتقاد دارم، ایراد دارم، این را هم گفته‌ام؛ هم به شماها گفته‌ام، هم در عَلَن گفته‌ام؛ منتها این ایراد به طرف مقابل است، ایراد به خودی نیست، ایراد به عناصر خودمان نیست، عناصر خودمان زحمت خودشان را کشیدند و همان‌قدر که میتوانستند کار کردند؛ طرف مقابل، طرف خبیثی است، طرف نامردی است.» 3/6/95

حقیقتا ایراد به خودی ها وارد نیست؟؟! چه کسانی بستر را برای بدعهدی امریکا فراهم کردند؟ مگر می شود عده ای به سمت مذاکره بروند و تمام خط های قرمزی که خود رهبری تعیین فرمودند را زیر پا بگذارند، بعد بگوییم ایراد از این ها نیست؟؟! حقیقتا این ها قصوری نکردند؟

آیا این سخن با بسیاری دیگر از بیانات در تناقض نیست؟

این قسمت از بیانات رهبر انقلاب که در دیدار با هیئت دولت بیان فرمودند، برایم؛ یادآور خاطراتی است از گذشته نه چندان دور. حمایت های معظم له از تیم مذاکره کننده، آن هم در زمانی که انتقادها به این تیم و منطق مذاکراتی­ شان از طرف منتقدین، به اوج خود رسیده بود. به عنوان مثال:

22/5/93: «در زمینه‌ ادامه‌ مذاکرات هسته‌ای، منع نمیکنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود»

6/9/93: «هیئت مذاکره کننده ما حقّاً و انصافاً پرتلاش و جدّی هستند؛ ایستادگی می کنند، با منطق حرف می زنند، زیر بار حرف زور نمی روند، دارند کار می کنند؛ این را هم همه توجّه داشته باشند.»

در آن زمان، محاسبات ذهنی چه بسیار افرادی را که به هم ریخت. کسانی که نه تنها خود از جبهه منتقدین جدا شدند، بلکه منتقدین را هم یک مشت «دلواپسِ افراطیِ تندرو» خواندند. خواسته یا ناخواسته آب در آسیاب آن احزابی ریختند که اساسا نه از مذاکره چیزی می دانست، نه از منطق امام و رهبری و...، صرفا مامور شده بود که جماعتی را با برچسب زنی حذف کند. البته که اشتباهات این جماعت در فراهم کردن بستر برای این روزنامه ها و احزاب نیز نباید فراموش شود. 

مشکل آن جماعت «بیچاره» را این می دانستم که جزئی نگر هستند. به جای این که در مورد «استکبار»، «آمریکا»، «مذاکره» و... در کلام رهبری و امام غور کرده و «منطقشان» را دریابند، دچار «جزئی نگری» شده بودند. همین جماعت بیچاره بودند و هستند که وظیفه امروزشان را در بین یکی دو پاراگراف صحبت رهبری که در همان روز ایراد کرده بودند، جست و جو می کردند و صد البته که هنوز نیز مشغولند به همین روش! یک روز دکتر ظریف را خائن می دانند و چه فحش و فضاحتی که نثارش نمی کنند. روز دیگر مدافعش شده، برایش سینه چاک می کنند.

 

نمی دانم! شاید از همان زمان که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد، اختلاف نظرها در رابطه با تعامل جهانی نیز پر رنگ گشت. عده ای گفتند درون زا و برون نگر، عده ای نظراشان این نبود. گفتند تعامل حداکثری و... . یکی از آن بسترهایی که دقیقا محل این اختلاف نظر است، داستان برجام می باشد.

منطق رهبری مشخص است. به مراتب گفته اند که مذاکره با آمریکا سودی ندارد که هیچ، ضررهای زیادی نیز به دنبال خواهد داشت(نقل به مضمون). این که منطق رهبری با منطق تیم مذاکره کننده و همچنین دولت متفاوت است، بر کسی پوشیده نیست. کیست که این را نداند؟ مرور خطوط قرمزی که رهبری تعیین نمودند، نشان می دهد با «آن خطوط» نمی توان با «این آمریکا» به توافقی رسید. تعیین این چنین خطوطی تلویحا یعنی برگردید، یعنی مذاکره نکنید.

رهبری اگر بخواهد با منطق خود در مورد برجام حرف بزند، باید بگوید که در وهله اول شما اشتباه کردید. این شما بودید که بستر را برای دشمن فراهم نمودید. شما بودید که وارد مذاکره شدید و خطوط قرمزی تعیین شده را زیر پا گذاشتید. شما؛ یعنی دولت و نیز تیم مذاکره کننده. اشتباه شما این بود که کلید حل مشکلات را در آن سوی مرزها می جستید. این ایراد، ناشی از همان اختلاف نظر است. اختلاف در دو منطق فکری.

اما این طرز برخورد قطعا شیوه درستی نیست. اختلاف نظر یک امرز مشهود است.

به واسطه رابطه امت و امامتی که بین رهبری و آحاد مردم وجود دارد، اگر منطق رهبری فهم عمومی شد و خواسته همگانی گشت مثمر ثمر خواهد بود. اگر چنین نشد، با دادن حکم حکومتی و اعمال اجباری نظر؛ مشکلی حل نمی شود. تعیین خطوط قرمز هرچند موجب تغییر در بندهای توافق نشد، اما در آینده می تواند گامی باشد که معظم له در راستای گفتمان سازی منطق خویش برداشته اند. منظقی که می گوید درون نگر و برون زا. منطقی که می گوید مذاکره با آمریکا هیچ سودی ندارد، کلید حل مشکلات در دستان خود ماست، نه آمریکا.

از همین رو است که ایشان در دیدار هیئت دولت می گویند: «ما از کسانی که در زمینه‌ی برجام، شبانه روز واقعاً زحمت کشیدند و تلاش کردند، از آنها قدردانی میکنیم. بنده به برجام انتقاد دارم، ایراد دارم، این را هم گفته‌ام؛ هم به شماها گفته‌ام، هم در عَلَن گفته‌ام؛ منتها این ایراد به طرف مقابل است، ایراد به خودی نیست، ایراد به عناصر خودمان نیست، عناصر خودمان زحمت خودشان را کشیدند و همان‌قدر که میتوانستند کار کردند؛ طرف مقابل، طرف خبیثی است، طرف نامردی است.» 3/6/95».

تفسیر این جملات یعنی که، اگر منطق شما(دولت) را بپذیریم، این شما نبودید که اشتباه کردید. شما مومن هستید. کشور را دوست دارید. اتفاقا برای عزت و پیشرفت و... است که حاضر به مذاکره شده اید. در جریان مذاکره هم عجله نکردید. مفصل بحث کرده و جوانب را سنجیدید. تعهد دادید. به آن عمل کردید. اما امریکا بد عمل کرد. آمریکا زیر میز زد. ایراد به آمریکاست، ایراد به شما نیست.

عجالتا این که؛ اگر بیانات اخیر برای عده ای تناقض محسوب می شود برای من درس است! درس سیاست. این را می گوید که داستان بسیار پیچیده است. اگر قرار است منتقد باشید، باید بسیار دقت کنید. تحلیل می خواهد. بصیرت می خواهد و... .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷
علیرضا مهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی