فرتوت

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

16 آذر امسال هم برگزار شد. نسبت به گذشته ی نه چندان دور متفاوت بود. امسال به صورت یک دست هدف گذراندن اوقاتی شاد و مفرح در سالن برگزاری برنامه بود. برنامه ها مورد قبول مخاطب عام یا همان جولان خودمان بود.

به قول رفیق که برنامه را برای تعدادی جوان 20 ساله برگزار می کنند. باید متناسب با حال و هوا و سن و سال این دانشجویان باشد. خدا را شکر برنامه های بسیج و انجمن امروز برگزار شد. انرژی متراکم شده ی دانشگاه آزاد شد. بعد از این تخلیه انرژی خود را آماده می کنند برای امتحانات پایان ترم.مهم ترین مسئله همین تخلیه ی احساسات و دست و جیغ و هوراست.

هر دو برنامه جذاب بود و فقط بازه هایی در هر دو برنامه صحبت ها به درد تشویق و شعار نمی خورد. این بازه ها را حذف کنیم همه از برنامه راضی بودند. آن طرفی ها بزرگترین مسئله شان رفع حصر و زندانی سیاسی بود. این طرفی ها هم برای اینکه نشان دهند مطالبه مردم رفع حصر نیست درخواست اشد مجازات و محاکمه و حتی اعدام را داشتند!

بالاخره وقتی طرف دعوا روی یک موضوعی دست می گذارد، شما هم هدفت دعواست باید روی همان موضوع مطرح شده کار کنید. نمی شود آن طرفی ها رفع حصر را مطالبه کنند و ما حل مشکلات اساسی اقتصاد را مطالبه کنیم. جذابیتش کم می شود و اصلا دعوا شکل نمی گیرد. از این مسئله که بگذریم مسائل اساسی و حیثیتی همچون پر شدن سالن و دست بند سبز و یا حسین میرحسین و..... می آید روی کار که خودتان می دانید. از حضور گله ای در سالن تا حضور سیار در برنامه. نصفی در این برنامه و نصفی در آن برنامه و فانتزی های مخصوص این برنامه ها.......

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۲ ، ۲۲:۱۶
علیرضا مهری

سال هاست که مسئله ی آزادی بیان در دانشگاه ها مطرح می شود. نه فقط به عنوان یک مسئله ی عادی بلکه به عنوان پرچم و شعاری که  عده ای سال هاست، از آن ارتزاق می کنند. گاهی که با خودم فکر می کنم می گویم ، شعار آزادی بیان را اگر از اینها بگیری چه می کنند؟
این شعار البته ثابت نمانده است. گذر زمان و تقدیر روزگار این شعار را مترقی کرده است و تبدیل شده است به آزادی بعد از بیان. بالاخره در هر حوزه ای گذر زمان تاثیر گذار است. ظریف به دانشگاه آمد و در یک فضای به قولی آزاد به سخنرانی پرداخت. بوق چی ها بازگشت آزادی و نشاط را به دانشگاه مخابره کردند. آزادی و نشاطی که نشانه اش تشویق و هو کردن های جمعیت در سالن بود!
به قول رفقا دست و جیغ و هورای بلند.....
اما یک مسئله در این برنامه جالب توجه بود. تا دیروز اگر بحث از آزادی بیان و پس از بیان بود،امروز باید از آزادی در حین بیان صحبت کنیم. جمعیت با نشاط و آزاد دانشگاه که آزادی حین بیان را سلب کردند. البته سال ها طول می کشد تا ادبیات فانتزی این جریان به این سطح از بلوغ برسد....آزادی حین بیان.....
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۲ ، ۰۰:۱۵
علیرضا مهری

 بعد از سفر روحانی به نیویورک بود. حرکت های مردمی در کشور کلید زده شد. برگزاری راهپیمایی بعد از نمازجمعه هم یکی از این حرکت ها بود. جمعه ی بی اعتمادی به آمریکا. جمعه ی تسخیر سفارت آمریکا، جمعه ی شفافیت و صداقت با مردم. از همان ابتدا خیلی ها خرده گرفتند. ظریف و مذاکره کنندگان که می گفتند مذاکره باید مخفی بماند. دلیل شان به نتیجه رسیدن مذاکرات بود. عده ای هم در پازل انتخابات همه چیز را تحلیل می کردند. خرده می گرفتند که چرا در زمان تیم قبلی مطالبه ی  شفاف سازی وجود نداشت. برخی هم معتقد به محرمانه بودن اطلاعات بودند. حال که توافق صورت گرفته است چند نکته را باید برشمرد تا تجربه شود برای آینده.

اول. دور دوم مذاکرات بود. ظریف و اشتون به کنفرانس خبری آمدند. دو طرف خبرهای خوبی می دادند اما وارد جزئیات نمی شدند. "محتوای مذاکرات قرار نیست منتشر شود" شاه بیت کنفرانس خبری و مصاحبه های دو طرف بود. توافقی که ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی انجام دادند. قسمت جذاب داستان اینجاست. تیم ایرانی از آمریکایی ها خواسته بود که اسرائیلی ها را در جریان نگذارند!. این خبر گویای این است که نمی دانیم با چه کسانی مذاکره می کنیم. عذرخواهی آژانس به خاطر درز اطلاعات دانشمندان هسته ای که باعث ترورشان شد را نباید فراموش کنیم. برای بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل همین بس که همیشه بیانیه ها و نظرات ایران قبل از انتشار در سایت ها و روزنامه های آمریکایی و اسرائیلی انتشار می یافت. درحالی که فقط آژانس یک نسخه از آن را داشت.!

دور دوم مذاکرات، پیشنهادی از سوی ایران ارائه شده بود، که با مخالفت فرانسه همراه شد. المانیتور رئوس پیشنهادات ایران را منتشر کرد. تیم ایرانی همه چیز را تکذیب کرد اما آینده همه چیز را ثابت کرد. توافقات نهایی بسیار نزدیک به آن گزارش منتشر شده بود. گزارشی که المانیتور ادعا کرد از اعضای تیم ایرانی بدست آورده است. درحالی متن این پیشنهاد از سوی اعضای تیم ما منتشر شده بود که خواست مذاکره کنندگان مخفی ماندن بود. درس ثبات قدم را باید از لیبرال هایی گرفت که معتقدند هیچ پنهان کاری در روابط بین الملل نباید وجود داشته باشد و بر همین منوال عمل می کنند.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۲ ، ۲۰:۱۸
علیرضا مهری

تاملی در جایگاه تشکیل نظام اسلامی در نهضت حسینی

اگر حسین بن علی(ع) را فقط امام شیعیان بشناسیم، با چنین معرفت محدودی منطقه ی پیام او جهان تشیع خواهد بود و اگر او را فقط والی مسلمانان بدانیم ، منطقه ی نفوذ او قلمرو مسلمان نشین است. نیز اگر حسین بن علی(ع) را به الگوی توحید بشناسیم، شعاع رسالت و پیام او منطقه ی موحد نشین خواهد بود؛ اما اگر حسین بن علی(ع) را به انسان کامل و خلیفه ی خدا در زمین  بشناسیم، منطقه ی نفوذ پیام او محدود نیست، بلکه تا آنجا که شعاع انسانیت هست، پیام حسینی نیز هست؛ خواه در پهنه ی زمین، خواهد در گستره ی زمان.

یعنی در طول تاریخ ، هرجا انسانی حضور و ظهور دارد، مخاطب کربلای حسینی است. البته هر گروهی که نیاز فکری و اجتماعی خود را در فرآیند عاشورا می یابد، شاید چنین بیندیشد که تنها گروه آنان است که مخاطب اصلی کربلایند؛ لیکن بهره وری هر گروه ، مستلزم انحصار پیام کربلا به آن نیست. قلمرو پیام نهضت حسینی محدود نیست؛ بلکه مخاطب اصیل آن ، انسان است.

ساده اندیشان زمان

حسین بن علی(ع) در جایی فرموده است«وقتی هیئت حاکمه ی ملتی مثل یزیدی شد، باید اسلام را وداع کرد و دیگر اسلامی باقی نمی ماند»(کلمات الامام الحسین(ع)284). حضرت حسین بن علی(ع) فرمودند: که هرگاه زمامدار مردم ، مثل یزید شد، در آن حال اسلام رخت بر می بندد. بنابراین، هر اندازه ساده اندیشان بگویند: دین با سیاست کاری ندارد و ما به دینمان می پردازیم و کاری به سیاست نداریم، سیاست بازان مکار می گویند: ما با شما و دینتان کار داریم و شما باید دین را به میل ما بفهمید و اگر اهل فتوا هستند، طبق خواسته ی ما فتوا بدهید و تمام کارهای ما را تصدیق کنید و کارهای ما را مطابق با دین خدا بدانید؛ اگر چه کسی که مسئول فتوا یا قضاست،«شریح قاضی» باشد. او نیز می گفت که دین با سیاست کاری ندارد، اما سیاست او را رها نکرد؛ بلکه سیاستمداران مکار به او گفتند: تو باید به سود ما فتوا بدهی و حسین بن علی(ع) را مهدور الدم بدانی و با فتوای تو باید عده ای به کربلا بیایند.

سخن سیدالشهدا(ع) این نیست که اگر شخص یزید حاکم جامعه شد، باید اسلام را خداحافظی کرد، بلکه فرمودند: آن روزی که مثل یزید....؛ یعنی شخص خود یزید مطرح نیست ، بلکه جریان یزیدی مطرح است. این بیان حضرت سیدالشهدا(ع) ناظر به سه عصر است: عصر قبل از کربلا، عصر معاصر کربلا و عصر بعد از کربلا.

خلاصه آنکه سخنان امام حسین(ع) نشان می دهد که نهضت حسینی، سنت الهی بوده است، نه جریان شخصی؛ زیرا آن حضرت ، سخن از مثل خود و مثل یزید دارد، نه از شخص خود و شخص یزید. بنابراین، پیام نهضت کربلا محدود به زمان خاص نیست، بلکه نسبت به گذشته و حال و آینده جریان دارد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۰
علیرضا مهری

شهر ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای چهارمین بار بود. این بار ژنو میزبان تیم دولت یازدهم (دولت تدبیر و امید) بود. مذاکرات به مدت 2 روز در ساختمان سازمان ملل در شهر ژنو برگزار شد و ایران طرح پیشنهادی مکتوب و جدید خود را به اعضای 1+5 ارائه داد.

در این دور از مذاکرات ظریف فقط در افتتاحیه حاضر شد و از دور دوم، مذاکره‌کننده ایرانی «سیدعباس عراقچی» بود. در حالی که روحانی در تماس تلفنی از اوباما خواسته بود که برای زودتر به نتیجه رسیدن مذاکرات، وزرای خارجه مذاکره کنندگان اصلی باشند.

محوریت این مذاکرات طرح پیشنهادی ایران با عنوان "پایانی بر یک بحران غیرضروری، آغازی برای افق های جدید" بود. گفتگو هایی با نمایندگان سه کشور اروپایی و چین و روسیه و آمریکا به منظور ورود به جزئیات طرح پیشنهادی ایران انجام شد و ظریف و اشتون در انتها مباحث را جمع بندی کردند.

این دور از مذاکرات را می توان شروع تعامل جدی دو طرف دانست. سخنگوی اشتون در کنفرانس خبری اعلام کرد: برای اولین بار ایران و گروه 1+5 گفتگوهای بسیار مشروح و فنی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان انجام دادند.

در حالی که همه منتظر جزئیات طرح ایران بودند ظریف اعلام کرد که جزئیات محرمانه باقی می ماند. جدیت برای وصول نتیجه دلیل ظریف برای محرمانه ماندن محتوا بود که شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات هم آن را تایید کرد.

شرمن بعد از پایان مذاکرات به «کریستین امانپور» خبرنگار «سی‌ان‌ان» گفت: وزیر خارجه ظریف و هیئت همراهش با آمادگی برای بحثی واقعی و دقیق و با صراحتی که من هیچ‌گاه در دو سال گذشته که با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنم شاهد آن نبوده‌ام، در مذاکرات حاضر شدند.
بعد از بازگشت تیم مذاکره کننده به کشور تابناک به استناد به گزارشی که در المانیتور منتشر شده بود جزئیات توافقات را فاش کرد.


پیشنهاد ایران مواردی از جمله تعلیق غنی‌سازی بیست درصدی، قول تبدیل ذخایر بیست درصدی به میله‌های سوخت و دست کشیدن از اورانیوم مصرف شده در راکتور آب سنگینی که قرار است در اراک ساخته شود را در بر می‌گیرد. ال مانیتور مدعی است که این اطلاعات را از منبعی ایرانی دریافت کرده است که در گذشته اصالت خود را ثابت کرده است.این تعهدات در کنار پذیرش افزایش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث خواهد شد که غرب بتواند به این اطمینان برسد که ایران ناگهان به سمت ساخت سلاح اتمی خیز بر نمی‌دارد.

چند ساعت بعد از انتشار مطلب در  المانیتور محمد جواد ظریف در صفحه فارسی فیس بوک خود نوشت؛ «دیدم که برخی رسانه‌های غربی از قول منابع موثق ایرانی مطالبی را در مورد جزئیات خیالی طرح نوشته اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم. همه این ها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث های جلسه ندارد. چه محتوا و چه شکل. منابع موثق رسانه ها خودشان هم طرح را ندیده اند و بهتر است اعتبار خودشان را با ادعای اطلاع از طرح خدشه دار نکنند».

در حالی که امروز بعد از اتمام مذاکرات و انتشار توافق نامه مشخص شدن مطلب منتشر شده توسط المانیتور کاملا واقعیت داشت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۲ ، ۱۹:۱۲
علیرضا مهری

در قسمتی از متن توافق آمده است" این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود."

یعنی یا همه با هم می برند و یا همه با هم می بازند. ظریف هم در کنفرانس خبری اش اشاره کرد که "در صورتی که هرگونه بدقولی و نقض عهدی ببینیم اقدامات اولیه قابل بازگشت است، ما با حسن نیت وارد شده ایم و در شرایطی قرار نداریم که ناگزیر باشیم در صورتی که که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند یک طرفه به تعهداتمان عمل کنیم.؟". در نگاه اول این عبارت از موضع قدرت است. توافق را جوری انجام داده ایم که می توانیم در صورت بدقولی به روز اول بر گردیم. اما داستان به گونه ای دیگر است. اینگونه القا شده است که ایران توان بازگشت به روز اول را دارد و هزینه ای هم متحمل نمی شود.دو ایراد اساسی به این صحبت وارد است.

1- مسئله ی هزینه ی راه اندازی مجدد در این اظهار نظر در نظر گرفته نشده است. بسیاری از تحریم های ظالمانه ای که امروز بر کشور ما تحمیل شده است ناشی از شروع مجدد فعالیتی است که یک بار برای اعتمادسازی متوقف شده بود. اگر این مذاکرات هم گام به گام جلو رود اما به نتیجه نرسد قطعا هزینه ای که برای ادامه ی پیشرفت هسته ای باید بپردازیم بسیار بیشتر از چیزی است که در سال های گذشته پرداخته ایم.

2- گام هایی که ایران در این توافق برداشته است قابل بازگشت نیست. طرف غربی به صورت محدود یکسری از تحریم ها را بر می دارد و یک شبه می تواند بازگردد و به روندش ادامه دهد. اما طرف ایرانی قدم هایی که بر می دارد قابل بازگشت نیست. اینکه شما کل 20 درصد هایتان را به شرایطی تبدیل کنید که دیگر این کارکرد الان را ندارد و قابل بازگشت هم نیست یعنی امتیاز تجدیدناپذیر!

اطلاعات ریز و نظارت هایی که صورت می دهند اطلاعاتی را در اختیارشان می گذارد که قابل بازگشت نیست. محل دقیق ذخیره سازی و همچنین خط تولید ساخت سانتریفیوژ و ... اطلاعات عادی نیست و اطلاع طرف غربی برگشت پذیر نیست.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۲ ، ۰۰:۱۶
علیرضا مهری

مذاکرات ایران و 5+1 در گام اول به نتیجه رسید. در کنار راهبردها و فضاسازی هایی که در رسانه ها صورت گرفت و لازم هم بود باید مسئله را به صورت جدی بررسی کرد. در سطحی وقتی مذاکرات به نتیجه می رسد باید از تیم تقدیر و تشکر صورت بگیرد. اما باید اذعان کرد که باب بررسی و نقد اتفاقات و توافقات بعد از مذاکرات باید باز شود. باید از فرصت استفاده کرد و مسائلی را روشن کرد و به صورت مستدل بحث کرد، تا ان شاء الله بر تجربه ی مردم و نخبگان افزوده شود.

و اما بعد.....

بحثی که تیم مذاکره کننده در این چند وقت بر آن تاکید بسیار داشتند چه بود؟ برنامه ریزی گام به گام برای رسیدن به نتیجه ی نهایی. قطعا اگر تحلیل ما با توجه به برنامه ریزی تیم مذاکره کننده نباشد غیرواقعی خواهد بود. مثلا بنشینیم و حساب هزینه و فایده کنیم آنچه در این گام اتفاق افتاده است. کاری که تقریبا عوام الان در حال انجام آن هستند. 20 درصد که فایده ای برای ما نداشت، متوقف کردنش ضرری ندارد.تحریم ها برداشته شد و به جایش 20 درصد را دادیم و .....

قصد ورود جدی به بحث این گام مذاکرات را در این بخش ندارم فقط یک سوال مطرح می کنم. مذاکرات بر عمل متقابل دو طرف استوار است. در گام بعدی ما چه کاری انجام می دهیم؟ چه امتیازی داریم که با آن در مذاکرات امتیاز بگیریم؟

پاسخ دادن این سوال بر عهده خودتان. آن چیزی که مشخص است در این گام غربی ها به صورت محدود از بلیت هایشان استفاده کردند اما ایران در این دور تقریبا تمام بلیت های قابل بازی کردن را استفاده کرده است. فتامل....

 


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۲ ، ۲۳:۴۹
علیرضا مهری