فرتوت

روحانیت و رشد سیاسی مردم

چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰ ق.ظ

نقش روحانیت در انتخابات از جمله مسائلی است که چند سالی است دوباره پر رنگ شده است. امام موافق  دخالت ائمه جمعه در انتخابات نبودند و تاکید بر حضور فعالانه اقشار مختلف در انتخابات را داشتند. پیدا کردن حجت برای رای دادن به معنای پررنگ تر شدن نقش روحانیت در انتخابات نیست. بلکه تاکید ایشان روی این مسئله که تفاوتی بین روحانیون و اقشار دیگر برای انتخابات وجود ندارد نشان می دهد ایشان هیچ نقش موثری برای روحانیون در انتخابات در نظر نداشتند.

از طرف دیگر تحلیل انتخابات بر مبنای توجه به اقشار مستضعف و ضعیف جامعه نشان می دهد که اولویت اول مسئولین باید این باشد که کمبودهایی که برای اقشاری در جامعه ایجاد شده است را جبران کنند و این مهم ترین مسئله در فضای سیاسی کشور باید باشد پس توجه جدی و داشتن برنامه برای بهبود وضع اقشار فرودست باید در اولویت انتخاب ما قرار گیرند .

بحث حضور در انتخابات که نشان دهنده تایید نظام است بسیار ظریف است که به نظرم باید روی آن دقت کرد. تاکید امام این بود که اگر حضور نشان از تجمع مسلمانان روی عقیده شان به حکومت دینی باشد قطعا مبارک است. پس نیت افراد برای حضور در انتخابات و اقبال شان به دین و اجرای احکام دینی بسیار اهمیت دارد . آقای هاشمی رد صلاحیت شد و بسیاری از اطرافیان پیش بینی می کردند که مشارکت با رد آقای هاشمی پایین بیاید. البته کاهش مشارکت معلول این علت است اما باید توجه داشت که در تحلیل علت این اتفاق می توان گفت که مردمی که به خاطر حضور هاشمی وارد عرصه انتخابات می شوند قطعا با هدف وحدت اسلامی و به رخ کشیدن وحدت در نظام اسلامی نیست. یعنی فردی که از نظام نا امید شده است و تنها حضور فردی مثل هاشمی او را امیدوار می کند . قطعا بعد از پایان ریاست جمهوری ایشان بازهم فضای ناامیدی بر این گونه افراد مسلط می شود و این به خاطر شناخت نادرست این افراد از جایگاه ریاست جمهوری است.

یکی از اتفاقات خوشحال کننده ی این انتخابات این است که جوانان مذهبی گزینه ی ایده آلی برای انتخابات ندارند و به صورت حداقلی وارد انتخابات می شوند. یعنی منجی ندارند و این روحیه منجی گرایی ان شاء الله در ایشان از بین می رود. منتقل شدن این رویکرد به جامعه مفید فایده است و باعث رشد سیاسی بدنه ی مردم می شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۰۱
علیرضا مهری

مردم

سیاسی

انتخابات

نظرات  (۲)

۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۶ حمید مهاجرانی
بنده نفهمیدم آیا ایده آل گرایی ( شاید بتوان گفت آرمان گرایی از حیث اینکه در یک فرد این آرمان ها وجود دارد ) کار بدیست؟
پاسخ:
آرمانگرایی روحیه بسیار خوبی است. انتقاد اصلی اتفاقا به روحیه ی شبه آرمانخواهانه است که وقتی گزینه ی انتخابات را تشخیص داد احساس می کند او نهایت آرمان هاست در حالی که در همه زمینه ها باید آرمانگرا بود.
آقای مهری
قصه تمام شده.این شاهنامه به آخر رسیده و هیچ خوشی هم در انتظار ما نیست.
آرمانگراترین هایمان هم روی بی سواد ترین هایمان اجماع میکنند.هم در اصلاحات و هم در اصول گراها.
در ثروتمند ترین کشور جهان از نظر منابع مختلف طبیعی افتخارمان شده ایستادن در برابر عدم ورود دلار به کشور آنهم به قیمت خرد شدن اقشار ضعبف جامعه.
یک دسته از دزدها همه آرزویشان شده رابطه با آمریکا و دسته دیگر دزدها هم بدون اینکه انتقادی به دوران اسفناک مدیریتی خود داشته باشند با توهم توطئه مردم را فریفته اند.ما شکست خورده ایم.این ساختمان کجایش شبیه آن بهشتی است که روح الله تحویلمان داد!!!!!!!!!

      چرتکه
پاسخ:
روح الله به دنبال ساختن ساختمان نبود و اگر هم دم از جکومت اسلامی می زد برای اجرای بهتر احکام اسلامی بود. امروز احکام اسلامی در جامعه فراموش شده است و این مشکل اساسی است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی