فرتوت

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

یکی از خصوصیاتی که در عموم نمایندگان مجلس باید وجود داشته باشد توان شناخت مسئله است. شناختی که به عنوان یک فرآیند ذهنی موثر در تصمیم گیری باید به آن نگاه شود. وگرنه ابعاد مختلف این موضوع و ارتباط اش با بسیاری از مسائل درک نمی شود. اما چگونه یک فرد می تواند نسبت به یک مسئله شناخت کسب کند؟

برای توضیح اهمیت شناخت در عملکرد افراد مثالی می زنم.فردی در مسیر برگشت از محل کار با یک فقیر مواجه می شود.رفتاری که این فرد در مواجهه با این فقیر دارد به شدت متاثر از شناختی است که از مسئله پیدا می کند.  شاید شناخت فرد از مسئله در لایه سطحی باقی بماند و صرفا به همان فقیر کمک کند. شاید شناخت او در سطحی باشد که مسئله را عمیق تر و گسترده تر بداند و دست به اقدام در جهت اصلاح مباحث مرتبط با تامین اجتماعی بزند. پس یکی از حلقه های فرایندهایی که به عمل می انجامد همین مقوله ی شناخت است.

همین حلقه از فرایند تصمیم گیری بخش زیادی از نمایندگان مجلس درست کار نمی کند. ضعف در همین حلقه باعث شکل گیری رفتارهای جمعی نادرست در مجلس می شود که کلیت مجلس را ناکارآمد نشان می دهد. ضعف نمایندگان در شناخت مسائل گوناگون زمانی که با حجم بالای مسائل همراه می شود باعث تصویب حجم بالای قوانینی می شود که به حل مسئله منجر نمی شود. حجم بالای قوانین، ناشی از احساس مسئولیتی است که نمایندگان نسبت به مسائل بسیار پیدا می کنند . همین حجم بالا باعث عدم پیگیری قوانین بعد از تصویب و نظارت بر اجرای ان می شود. 

اما توانایی شناخت چگونه در یک فرد بوجود می آید؟

پ.ن: چگونه می شود این نشاط و تحرک را در بیرون عینیت بخشید؟ باید وظائف را درست انجام داد؛ قانون خوب. در ذیل این کلمه‌ی «قانون خوب»، ده تا، پانزده تا شاخص میشود معین کرد: به‌روز باشد، تکراری نباشد، معارض نداشته باشد، چه، چه، چه؛ اینها می شود قانون خوب.  رهبرانقلاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۴ ، ۰۲:۱۰
علیرضا مهری